Vaikuttavimmat teot ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ovat isojen toimijoiden asia, mutta kuten usein on todettu, jokainen ihminen voi omalta osaltaan toimia nykyistä järkevämmin. Tämähän ei ollenkaan tarkoita, että pitää luopua jostain välttämättömästä ja tarpeellisesta, sen sijaan nykyinen kulutushysteria ja sen seurauksena tapahtuva toiminta ovat asioita, joista voidaan huomattavasti tinkiä.
Ongelmana on vain se, että suurella rahalla pyörivät mainokset manipuloivat ihmisten mieliä siten, että kuluttaminen koetaan olennaiseksi osaksi elämää. Kun tähän vielä yhdistyy ihmisen luontainen ominaisuus, itsekkyys; lopputulos on nykyaikainen elämäntyyli, jossa sokeasti seurataan mitä hölmöimpiä trendejä luonnosta ja ilmastosta välittämättä.
Tämän kierteen katkaiseminen on todella vaikeaa, koska mainosten tekijät ovat ammattilaisia, jotka tuntevat ihmismielen manipuloinnin hyvin tarkkaan. Pelkkä faktoihin perustuva valistus ja saarnaaminen eivät toimi, kun vastapuoli käyttää häikäilemättä hyväkseen ihmismielen heikkouksia; itsekkyyttä, pätemisen tarvetta, kateutta jne. Vastaiskuna mieliä manipuloivalle mainonnalle voisi hyvinkin toimia, typeryyden esiintuominen ja julkinen halveksunta. Samalla tavoin kuin lasten sadussa ”Keisarin uudet vaatteet”, siinähän ihmiset uskalsivat myöntää tulleensa huijatuiksi vasta kun pieni lapsi sanoi sen.
Esimerkkejä täysin turhista ja suorastaan vahingollisista ”hyödykkeistä” löytyy ympäriltämme joka päivä. Tässä pari esimerkkiä:
Liikenteessä näkyy uusia kalliita autoja, joissa on kaksi pakoputkea, vaikka kaikki ovat hyvin tietoisia päästörajoituksista ja niiden tärkeydestä. Tällaisilla autoilla liikkuvat haluavat varmasti viestittää muille, että heitä eivät päästörajoitukset koske, sillä heillä on rahaa.
Usein näkyy nuoria, jopa aikuisia, jotka kulkevat talvipakkasellakin rikkinäisissä housuissa polvet paljaina ja altistuvat näin kylmyyden aiheuttamille vaivoille! Kyseessä ei ole taloudellinen köyhyys, vaan järjen köyhyys. Nuo housuthan on ensin valmistettu halvalla lapsityövoimalla, sen jälkeen mekaanisesti kulutettu puhki ja myyty kalliilla hinnalla ”muotitietoisille”! Erästä mainoslausetta lainaten pitäisi todeta, että ”Se nyt vaan on tyhmää maksaa senttiäkään rikkinäisistä vaatteista”.
Kummankin edellä esitetyn tuotteen omistajat ovat varmasti ylpeitä valinnoistaan, odottavat saavansa positiivista huomiota kanssaihmisiltä. Entä jos, kuten siinä sadussa, joku rohkenisi kertoa totuuden ja näitä valintoja alettaisiin naureskella ja halveksia. Kahta pakoputkea voitaisiin alkaa kutsua nimellä pöljän putket ja rikkinäisiä housuja nimellä hölmön housut. Miltä kuulostaisi jos pikkupoika kysyisi isältään: ”isi, miks meidän uudessa autossa on pöljän putket?” Tai, kun muotitietoinen teini tulee ihan uusilla revityillä farkuillaan kouluun ja saa kuulla kavereilta; ”ostit sitten sinäkin hölmön housut.”
Samalla logiikalla ja halveksunnalla pitäisi suhtautua kaikkiin tuotteisiin, joiden todellinen tarkoitus on vain rahakkaan ostajan sairaan itsetunnon pönkittäminen markkinointigurujen syöttämien valheellisten ihanteiden avulla luontoa haaskaten.
Ihan tavallisten kuluttajien on helppo tehdä ilmastotekoja tarvitsematta luopua mistään olennaisesta, pitää vaan muistaa; Se nyt vaan on tyhmää ihannoida typeryyttä.
23.2.2019
Turun Luonnonystävät ry.
Pekka Lainio